سینه پهلو

سینه پهلو یا ذات الریه در اثر التهاب یکی از ریه‌ها یا هر دوی آنها بروز می کند. سینه پهلو اغلب ناشی از عفونت باکتریایی ایجاد می شود. در صورت ابتلا به سینه پهلو کیسه های هوایی ریز موجود در انتهای لوله های تنفسی در ریه ها دچار التهاب و با مایعات پر می شوند.

سینه پهلو کلینیک نیایش

علائم ذات الریه

اغلب علائم ذات الریه بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت مشاهده می شود. از جمله نشانه‌های شایع سینه پهلو می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• احساس درد در قفسه‌ی سینه که با سرفه یا تنفس حادتر می‌شود.
  • سرفه های پی در پی: این سرفه ها امکان دارد خشک و یا همراه با خلط غلیظ سبز، زرد، قهوه‌ای و یا لکه‌های خون باشند.
  • سختی تنفس: در این صورت ممکن است تنفس افراد سریع و بریده شود. حتی امکان دارد شخص در زمان استراحت نفس‌نفس بزند.
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس ناخوشی عمومی
  • تعریق و لرزیدن
  • کاهش اشتها

علائم کمتر شایع در سینه پهلو شامل موارد ذیل می شود:

• احساس درد در مفاصل و عضلات
  • سرفه‌ ها و خلط خونی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خس‌ خس سینه
  • احساس گیجی و ناآگاهی از مکان و زمان، به ویژه در افراد سالمند

تشخیص ذات الریه

اغلب پزشکان می‌توانند با طرح پرسش هایی در خصوص علائم و نشانه های این عارضه و معاینه‌ی قفسه‌ی سینه‌ افراد این بیماری را تشخیص دهند. در بعضی از موارد ضروری است جهت تشخیص، آزمایشات بیشتری انجام شود.

در صورتی که شدت بیماری‌ متوسط باشد اغلب نیازی به انجام آزمایش اشعه‌ اکس یا سایر آزمایش ها نیست. چنانچه علائم و نشانه های بیماری تا ۴۸ ساعت بعد از درمان رفع نشدند، امکان دارد آزمایش پرتو اکس یا سایر آزمایش ها مثل آزمایش خون و … انجام شود.

ذات الریه با شدت متوسط اغلب با اقدامات ذیل در منزل قابل درمان می باشد:

• مصرف آنتی‌بیوتیک
  • استراحت زیاد
  • نوشیدن مایعات فراوان

در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا نباشید، بدن‌تان به درمان واکنش نشان داده و سریع بهبود پیدا می کنید. هرچند ممکن است مدتی دچار سرفه شوید. ذات الریه معمولاً از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند، ولی توصیه می شود کسانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند، تا وقتی که شخص مبتلا به سینه پهلو به طور کامل بهبود نیافته، از ارتباط نزدیک با وی پرهیز نمایند.

این بیماری در برخی افراد بسیار شدید است؛ در این صورت بهتر است روند درمان در بیمارستان صورت پذیرد؛ چرا که این بیماری مممکن است عوارض بسیار جدی ایجاد کند و حتی بسته به وضعیت سلامتی و سن بیماران، موجب فوت این افراد شود. توصیه می شود اشخاصی که بیشتر در معرض ابتلا به سینه پهلو قرار دارند، واکسن آنفولانزا و ذات الریه بزنند.