نارسایی تنفسی حاد

وقتی که شخصی دچار نارسایی تنفسی حاد می شود، تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن در ریه ها به طور صحیح و عادی صورت نمی گیرد؛ بنابراین، اکسیژن مورد نیاز به مغز، قلب، یا دیگر قسمت های بدن بیمار نمی رسد.

نارسایی تنفسی حاد کلینیک نیایش

ممکن است این وضعیت موجب بروز علائمی مثل رنگ آبی پوست لب ها و صورت ، تنگی نفس و سردرگمی شود. علت این عارضه امکان دارد حاد، مثل سینه پهلو یا مزمن، مثل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک باشد.

نارسایی تنفسی حاد یک بیماری جدی می باشد. در صورت ابتلا به این عارضه لازم است سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید. پزشک نیز وضعیت تنفس، مقدار دی اکسید کربن و اکسیژن موجود در خون و علائم فرد را برای مشخص نمودن روش مناسب درمان بررسی می کند.

دلایل نارسایی تنفسی

معمولاً نارسایی تنفسی حاد در اثر دشواری در دریافت اکسیژن به وسیله ریه ها و دفع دی اکسید کربن از ریه ها یا هر دو مورد بروز می کند. لذا، سیستم تنفسی دچار مشکلاتی می شود. از دلایل اساسی بروز نارسایی تنفسی می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• آسیب قفسه سینه که مثلاً در اثر یک تصادف خودرو روی می دهد.
  • آسیب های استنشاقی، مثل استنشاق دود ناشی از بخارات یا آتش
  • بیماری های مربوط به ریه مثل سینه پهلو، سندرم دیسترس تنفسی حاد (ARDS)یا یک آمبولی ریه
  • بیماری های عصبی یا ماهیچه ای که اثرات سوئی در توانایی شخص برای تنفس دارد، مثل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، آسیب های نخاعی، دیستروفی ماهیچه ای و یا سکته مغزی.
  • مصرف بیش از اندازه الکل یا مواد مخدر
  • اختلالات ستون فقرات مانند اسکولیوز

• رنگ آبی لب ها، ناخن ها یا پوست
  • سردرگمی
  • ریتم نامنظم قلب
  • غش کردن
  • تنفس سریع
  • خواب آلودگی

ولی در کل، علائم و نشانه های این بیماری به علت زمینه ای آن بستگی دارند. نارسایی تنفسی حاد می تواند منجر به فوت افراد شود. این شرایط ممکن است باعث آسیب دیدگی ریه ها شود و شخص نیازمند حمل دائمی منبع اکسیژن باشد.

درمان

درمان نارسایی تنفسی حاد بستگی به علت زمینه ای آن دارد. به عنوان نمونه، نارسایی تنفسی ناشی از اسکولیز امکان دارد نیازمند انجام عمل جراحی به منظور اصلاح ستون فقرات باشد تا قلب و ریه بتوانند فعالیت طبیعی خود را داشته باشند.

شخصی که دچار این عارضه است اغلب نیاز به منبع اکسیژن اضافه خواهد داشت. این امکان دارد شامل نوعی از تنفس مصنوعی مکانیکی شود که در آن پزشک یک لوله پلاستیکی را وارد گلوی بیمار می کند. در نتیجه اکسیژن مورد نیاز جهت فعالیت طبیعی و صحیح ریه ها تأمین می گردد.

اغلب پزشکان تا زمانی از این شیوه جهت اکسیژن رسانی استفاده می نمایند که بتوانند علت زمینه ای این عارضه را معکوس یا برطرف یا کند نمایند. از دیگر روش های درمان نارسایی تنفسی حاد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• اکسیژن رسانی غشایی برون پیکری که شامل بکارگیری از یک دستگاه بای‌پس قلب و عروق برای گرفتن خون از بدن و اکسیژن رسانی جهت کاهش فشار کاری روی ریه ها و قلب می شود.
  • نوسان یا لرزش دیواره سینه جهت شل شدن مخاط در ریه ها
  • تنفس خوابیده که در آن شخص روی شکم دارز کشیده و اکسیژن به وسیله دستگاه تنفس مصنوعی تأمین می گردد.
  • تجویز داروها، مثل آنتی بیوتیکها به منظور درمان عفونت ها و ادرارآورها به منظور کاهش مقدار مایعات در بدن و ریه ها.