واکسیناسیون

ایمن سازی،اساس واکسیناسیون ایجاد مخاطره است به این صورت که برخورد اولیه با آنتی ژن باعث می شود تا بدن در برخوردهایی که در طول زندگی با عامل بیماری دارد پاسخ سریع تر و شدیدتر و پایداری بدهد.

در دهه اخیر واکسیناسیون جدید باعث جلوگیری از برخی بیماری ها یا حتی برخی سرطان ها شده است که از جمله واکسیناسیون هایی که در کلینیک فوق تخصصی نیایش انجام می گیرند، عبارت اند از HPV، پنوموکوک و آنفولانزی، MMR.

اچ پی وی یا واکسن زگیل تناسلی که برای پیشگیری از سرطان های دهانه رحم و زگیل های تناسلی استفاده می شود.

واکسیناسیون

گارداسیل

که معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود. این واکسن در مردان نیز علیه زگیل تناسلی و سرطان مقعد و آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی انجام می گردد.

نحوه تزریق

در ۳ دوز ، ۰.۵ میلی لیتری در طی ۶ ماه در عضله تزریق می شود. تزریق دوم، ۲ ماه پس از اولی و تزریق سوم،۶ ماه پس از دومی انجام می شود. تداوم اثر این واکسن و مدت زمانی که فرد را محافظت می کند، هنوز کامل مشخص نیست. از این رو زنان باید پاپ اسمیر و غربالگری از نظر سرطان رحم انجام دهند. در بارداری ممنوع است.

پنوموکوک یا واکسن سینه پهلو

محدوده سنی جهت تزریق، بزرگسالان بین ۱۹ تا ۶۴ سال با شرایط پزشکی خاص(مثلا بیماری های خاص کلیوی،مصرف دخانیات،آسم،بیماری قلبی یا ریوی مزمن،بیماری طحال و بیماری هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند) باید در دو مرحله به فاصله ی ۵ سال از هم تزریق کنند. در کودکان از سن ۶ هفتگی تا ۵ سالگی جهت محافظت در مقابل مننژیت،سپسیس، باکتریایی،نپومونی و برخی عفونت های گوش به کار می رود.

چه کسانی نباید این واکسن را تزریق کنند؟

کسانی که سابقه ی حساسیت به این واکسن را داشته باشند.

اگر بیماری متوسط یا شدید دارید، پزشک توصیه می کند تا بعد از بهبودی برای تزریق واکسن صبر کنید.

زنان باردار فقط باید در صورت نیاز این واکسن را دریافت کند.

آنفولانزا

برای پیشگیری از آنفولانزا به خصوص در افراد زیر توصیه می شود:

سنین ۶۵ سال به بالا

بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم

دیابتی ها

افراد مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه

نقص سیستم ایمنی

کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله که ترکیبات محتوی آسپرین را برای مدت طولانی مصرف می کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفولانزا در معرض خطر ابتلا به سندرم Rreye قرار دارند.

واکسن به صورت عضلانی یا زیر مجلدی عمیق تزریق می شود.

کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می کنند، لازم است بعد از گذشت دست کم چهار هفته،دوباره واکسن دریافت کنند.

موارد منع مصرف

• افراد مبتلا به عفونت یا تب حاد
  • حساسیت به تخم مرغ،پروتئین مرغی، پلی سوربات ۸۰،جنتامایسین
  • ایمنی معمولا بین دو تا سه هفته ایجاد می شود و مدت ایمنی پس از تزریق بین ۶ تا ۱۲ ماه است.
  • ام ام آر (سرخک،سرخچه،اوریون)

در دو مرحله ۱ سالگی و ۴ یا ۶ سالگی در ران یا بالای بازوی کودک تزریق می شود. تزریق سر موقع واکسن اهمیت دارد. نباید زودتر یا دیرتر شود. عوارض معمولا به صورت سرخی موقت و تورم محل تزریق به کج خلقی و تب خفیف برای یکی دو روز ممکن است ایجاد شود.

فلج اطفال

فلج اطفال یک بیماری عفونی است که به وسیله ویروسی به سیستم عصبی بدن حمله می کند. واکسن فلج اطفال از بدن در مقابل بیماری پولیو یا همان فلج اطفال محافظت می کند. این بیماری در ۹۵ درصد از افراد هیچگونه علائمی ندارد اما در افراد کمی همراه با گلودرد، تب، حالت تهوع و دل درد همراه است.

در حال حاضر در ایران دو نوع واکسن برای فلج اطفال وجود دارد. واکسن خوراکی و واکسن تزریقی.

واکسن خوراکی فلج اطفال

واکسن خوراکی فلج اطفال که به قطره ی فلج اطفال یا opv شناخته می شود، حاوی ویروس زنده و ضعیف شده است. که در ایجاد ایمنی علیه ویروس فلج اطفال بسیار موثر عمل می کند. البته در موارد بسیار نادر موجب فلج اطفال نیز شده است.

واکسن تزریقی فلج اطفال

در این نوع واکسن هیچ گونه خطر ابتلا به ویروس از واکسن متوجه افراد نمی شود. بنابراین در کودکانی که دچار نقص در سیستم ایمنی بدن هستند، ترجیح می دهند واکسن تزریق شود.

واکسن فلج اطفال در چه سنی زده می شود؟

واکسن تزریقی فلج اطفال معمولا در ۴ ماهگی به کودک تزریق می شود.

اما واکسن های خوراکی در بدو تولد، دوماهگی، چهارماهگی، شش ماهگی، هجده ماهگی و بین ۴ تا ۶ سالگی به کودک داده می شود.

واکسن کزاز

واکسن کزاز برای جلوگیری از یک باکتری به نام کزاز است. این واکسن برای کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است. اگر تزریق نشود، در مواردی باعث مرگ و میر نیز می شود.

عوارض واکسن کزاز

تب و لرز

قرمزی و تورم در ناحیه تزریق

اسهال و استفراغ و سردرد

البته این عوارض برای همه یکسان نیست. و ممکن است گاهی فرد هیچ گونه عوارضی نداشته باشد.

اما علائمی نیز وجود دارد که فرد به محض بروز آن باید به پزشک مراجعه کند. مثلا در محل تزریق آبسه ایجاد شده باشد. آبسه ضایعه کوچکی است که در داخل آن مایع جمع شده باشد. اگر این حالت در محل تزریق ایجاد شد، سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر درد و قرمزی و تورم بیشتر از سه روز دوام داشته باشد، لازم است ببه پزشک مراجعه کنید.

گاها پیش می آید فرد به بستری شدن نیاز پیدا کند.

علائم فرد مبتلا به کزاز

این بیماری در ابتدا با بی خوابی و ناراحتی همراه است. بعد از مدتی باعث تشنج می شود به طوری که فرد قادر نباشد فک و عضلات صورت خود را تکان بدهد. در مواردی بیمار تب می کند و گاها به ۳۸ درجه نیز می رسد.

دلایل واکسیناسیون

برای هر اقدام پزشکی می توان دلایل مهم و دارای اعبتاری مثال زد که می تواند سلامت و حیات انسان را تضمین نماید. در امر بسیار مهم و دارای ارزشی مانند واکسینـاسیـون، می توان به موارد و علل بسیار مهمی اشاره نمود که نبود هر کدام از آنها می تواند حتی گاهی به مرگ انسان ها بیانجامد دقیقاً به همان شکلی که در دهه ها قبل، مرگ و میرهای فراوانی چه در همان روزها و ماههای ابتدایی زندگی و یا چند سال بعد رخ می داد.

گاهی نیز برخی بیماری ها مانند فلج اطفال، سبب مرگ نبوده بلکه می توانست فرد را تا آخر عمر زمینگیر و بدون فعالیت های طبیعی انسانی نماید.

می توان دلایل بسیار مهم واکسیناسیون را اینگونه ذکر کرد:

• دوری از بیماری های مختلف
  • ایجاد سد دفاعی در بدن در برابر عوامل آسیب زا
  • حفظ سلامتی کامل بدن
  • ادامه حیات انسان
  • جلوگیری از تاثیر برخی عوامل خارجی بر برخی اندام و ارگان ها

در واقع می توان مهم ترین و اصلی ترین هدف انجام واکسینـاسیـون را تضمین حیات و ادامه زندگی دانست تا بدن بتواند در شرایطی نرمال و طبیعی، بدون درد و بیماری خاصی به حیات خود ادامه دهد.