واکسن کرونا

امروزه کشور عزیزمان با بیماری خانمان سوزی چون ۱۹COVID درگیر می‌ باشد و پزشکان و دانشمندان در پی راهکار برای رفع چنین بیماری هایی هم چون سل، وبا و COVID19و… واکسن هایی را تعبیه کردند که بتواند جلوی شیوع بیشتر آن را بگیرد و از کشتار جمعی جلوگیری شود. اما تاثیر هریک از این واکسن ها در بدن هر شخص علائم متفاوتی دارد و گاه تاثیر عکس بخاطر بیماری های پیش زمینه ای می‌گذارد. در این مطلب ما شما را با واکسن کرونا و علائم آن آشنا می کنیم.

واکسن کرونا

کرونا چیست و علائم آن چگونه است؟

ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که می‌ توانند حیوانات وانسان ها را بیمار کند. تعداد زیادی از ویروس های کرونا که تاکنون شناخته شده اند.

موجب ابتلا به طیفی از عفونت‌های دستگاه تنفسی در انسان ها می‌شوند؛ که از سرما خوردگی تا ابتلا به بیماری های شدید تری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه مرس و سندروم تنفسی حاد سارس متغیر هستند.

کووید ۱۹(کرونا ویروس) افراد متفاوت را به طریق گوناگون تحت تاثیر قرار می دهد. بیماری اکثر افراد مبتلا خفیف یا متوسط است و بدون نیاز به بستری شدن بهبود می یابد.

شایع ترین علایم: تب، سرفه خشک وخستگی

علایم کمتر: اسهال، گلو درد، سردرد، درد و کوفتگی، ازدست دادن حس چشایی و بویایی

علایم جدی: مشکل در تنفس یا تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه، از دست دادن توانایی تکلم یا حرکت کردن.

واکسن کرونا

واکسن هایی هستند که با هدف ایجاد ایمنی اکتسابی علیه بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ در حال طراحی، ساخت و تولید هستند. اقداماتی که در گذشته به منظور تهیه واکسن علیه بیماری های کرونا ویروسی مانند نشانگان تنفسی حاد ونشانگان تنفسی خاورمیانه انجام شد، باعث افزایش اطلاعات در مورد ساختار و عملکرد کرونا ویروس ها شده است.

این اطلاعات به دانشمندان کمک می‌کند که با سرعتی بالاتر از حد معمول، واکسن هایی متعدد و نوآورانه برای مقابله با کووید ۱۹ طراحی و تولید کنند. تا آوریل ۲۰۲۱تعداد ۱۷ واکسن، حداقل از یک کشور مجوز استفاده درمانی برای تزریق واستفاده عمومی را دریافت کرده اند. این واکسن ها شامل:

واکسن RNA واکسن کووید ۱۹ فایزر و واکسن کووید ۱۹ مدرنا

واکسن ویروس غیر فعال (کرونا واک، کوواکسین، کووایران برکت، کووی واک، بی بی آی بی پی، کروی

واکسن ناقل ویروسی مانند اسپوتنیک وی، اسپوتنیک لایت، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، آکسفورد،

واکسن پپتیدی هستند.

در کلام آخر

برای پیشگیری از این مریضی سعی کنید در محیط عمومی کمتر بروید از ماسک های یک بار مصرف استفاده کنید و ضد عفونی کنید، و اگر مجبور به حضور در محیط عمومی شدید حتما فاصله یک متری را رعایت کنید.