بیماری فیبروز سیستیک

بیماری فیبروز سیستیک نوعی اختلال ژنتیکی است که موجب آسیب شدید به ریه (فیبروز سیستیک ریه)، سیستم گوارشی و سایر اعضای بدن می گردد.

بیماری فیبروز سیستیک کلینیک نیایشلازم به ذکر است که فیبروز سیستیک سلولهای تولید کننده مایعات، عرق و مخاط موجود در مسیر گوارشی را درگیر می کند. باید گفت این مایعات ترشح شده به طور طبیعی لغزنده بوده و چندان ضخیم نیست. ولی ژن های ناقص در بیماران مبتلا به فیبروز سیستیک موجب میشوند تا ترشحات ضخیم و چسبنده شوند.

به جای آنکه مخاط تولید شده بتواند باعث روان کردن مسیر و مجاری شود در این عارضه انسداد در مسیر و مجاری روی می دهد و این مشکل در پانکراس و ریه ها قابل توجه میباشد.

افراد مبتلا به بیماری فیبروز سیستیک می توانند به مدرسه یا دانشگاه بروند ولی به مراقبت روزانه نیاز دارند. با پیشرفت در علم پزشکی مبتلایان میتوانند در مقایسه با کسانی که در گذشته دچار این عارضه می شدند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار باشند.

نشانه ها و علائم فیبروز سیستیک

هم اکنون به منظور تشخیص فیبروز سیستیک در بعضی کشورها غربالگری نوزادان انجام میشود. بنابراین تشخیص فیبروز کیستیک میتواند در ماه اول زندگی نوزاد صورت پذیرد، پیش از آن که علائم بیماری سی اف ظهور یابد.

علائم این عارضه در بیماران متفاوت می باشد و به شدت بیماری فیبروز سیستیک بستگی دارد. حتی در بعضی افراد علائم امکان دارد در طول زمان بهبود یابد و یا بدتر شود. ممکن است بعضی افراد هیچ علائمی را تا رسیدن به دوره بلوغ یا سنین نوجوانی تجربه نکنند.

مبتلایان به فیبروز سیستیک در عرق خود بیش از حد طبیعی نمک دارند. اغلب والدین میتوانند مزه نمک را هنگامی که فرزند خود را می بوسند احساس کنند. فیبروز سیستیک اغلب سیستم تنفسی و مسیر گوارشی را درگیر می کند. ولیکن این بیماری در افراد بالغ غالباً با علائم آتاپیک نظیر عود التهاب پانکراس، عود ذات الریه و یا ناباروری همراه است.