بیماری دیابت

بیماری دیابت بیماری عجیب و غریب و چند لایه ایست که اگر جدی گرفته نشود می تواند فرد را دچار مشکلات بسیار بزرگ و عدیده ای نماید که جبران برخی از آنها تقریباً غیرممکن خواهد بود. حال چرا ابتدای بحثمان را با این هشدار و تهدید جدی آغاز کردیم؟ تنها برای هشدار و تلنگر بسیار جدی به تمامی افراد، چه افراد به ظاهر سالم و چه کسانی که مبتلا به این بیماری هستند.

بیماری دیابت کلینیک نیایش

دیابت را باید بسیار جدی گرفت زیرا بیماری بسیار مرموزی ست و موذیانه و آرام آرام پیشرفت می کند، به همین علت اگر برای درمان و همچنین جلوگیری از پیشرفت آن اقدامات فوری و جدی انجام نشود، جبران بعضی از صدمات آن برای همیشه غیرممکن خواهد بود.

بیماری دیابت نوعی بیماری مرموز است و یک اختلال سوخت و سازی و یا متابولیک در بدن است. در این بیماری بدن توانایی خود را برای تولید انسولین از دست می دهد و یا اگر تولید کند، نوعی مقاومت در بدن ایجاد می شود که نمی تواند از انسولین موجود در خون استفاده کرد.

این بیماری علائم و نشانه های متعددی از جمله تکرر ادرار و پر نوشی مایعات دارد. گاهی بیماری دیابت سالها در بدن فرد وجود دارد اما علائم و نشانه های ظاهری آنچنانی ندارد تا فرد متوجه مشکل خود شود.

دیابت چند نوع است؟

این بیماری دارای ۲ نوع است:

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۱ چیست؟

در این نوع از بیماری، معمولاً لوزالمعده یا همان غدۀ پانکراس قدرتِ تولید انسولین مورد نیاز بدن را  از دست داده و یا مقدار کمی انسولین تولید می کند که بسیار کمتر از مقدار لازم است. این نوع از این بیماری معمولاً در سنین پایین کودکی یا نوجوانی رخ می دهد که هنوز علت اصلی ایجاد این بیماری مشخص نیست اما برخی زمینه های ژنتیکی و یا حتی ابتلا به بعضی از ویروس ها می تواند شروعی برای این بیماری باشد. علائم نوع ۱ می تواند تشنگی زیاد، تکرر ادرار، کاهش وزن محسوس و… باشد.

دیابت نوع ۲ چیست؟

در بیماری دیابت نوع ۲ تولید انسولین وجود دارد اما بدن توانایی استفاده از انسولین تولید شده را نداشته و در مقابل آن مقاومت می کند. دیابت نوع ۲ بیشتر در سنین بالا رخ داده و عواملی که می تواند باعث ایجاد آن شود اضافه وزن، کم تحرکی و مواردی از این قبیل است. این بیماری نیز علائمی تقریباً مشابه به نوع ۱ دارد: تکرر ادرار، تشنگی و پر نوشی، تاری دید و… .