بیماری تب مالت

عامل بیماری تب مالت یک نوع باکتری به اسم بروسلا می باشد که در حقیقت یک انگل داخل سلولی است. این نوع باکتری به صورت غیر مستقیم یا مستقیم از حیوانات آلوده (بز، گاو، خوک، گوسفند، شتر، سگ، گوزن و گراز) به انسان انتقال می یابد.

بیماری تب مالت کلینیک نیایش

بروز تب مالت ارتباط بسیار زیادی با شیوع آن در میان حیوانات اهلی دارد. این نوع باکتری می تواند از حیوانات به انسان ها از سه طریق سرایت کند:

تماس مستقیم

باکتری در مایع منی، خون یا جفت حیوانات آلوده ممکن است از طریق زخم وارد جریان خون شود. احتمال انتقال بیماری از طریق تماس معمول با حیوانات مانند شانه کردن موی حیوانات یا لمس کردن آنها، خیلی کم است. ولیکن کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز می بایست از تماس با حیوانات آلوده اجتناب نمایند.

محصولات لبنی غیرپاستوریزه

باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق بستنی، شیر، پنیر و کره غیرپاستوریزه به انسان انتقال پیدا کند. ضمناً این نوع باکتری از طریق گوشت نیم پز شده یا خام حیوانات آلوده به انسان منتقل می شود.

استنشاق

باکتری بروسلا به سادگی در هوا منتشر می شود. کارگران کشتارگاه ها، تکنسین های آزمایشگاه و کشاورزان می توانند این باکتری را استنشاق نمایند.

اغلب بیماری تب مالت از شخصی به شخص دیگر سرایت نمی کند، ولی در موارد نادر مادران این بیماری را از طریق بارداری یا شیردهی به فرزندان خود منتقل می کنند. ضمن اینکه در موارد نادر بیماری تب مالت از طریق انتقال خون آلوده، تماس جنسی و پیوند مغز استخوان منتقل می شود.

کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری تب قرار دارند که با خون آلوده تماس دارند و با حیوانات کار می‌کنند. این افراد عبارتند از:

• میکروبیولوژیست‌ها
  • دام‌ پزشکان
  • کشاورزان تولیدکننده‌ی لبنیات
  • گله‌داران
  • کارگران کشتارگاه
  • شکارچیان

علائم

علائم بیماری تب مالت می تواند هر زمانی از چند روز تا چند ماه بعد از ابتلا به عفونت مشاهده شود. نشانه های این بیماری مشابه آنفولانزا است. از جمله علائم این عارضه می توان موارد ذیل را ذکر نمود.

• لرز
  • تعریق
  • ضعف
  • درد کمر، عضلات و مفاصل

نشانه ها و علائم بیماری تب مالت می تواند بعد از طی چند هفته تا چند ماه بهبود یابد و یا حتی به طور مجدد عود کند. در بعضی از افراد، تب مالت می تواند مزمن باشد و علائم حتی تا چند سال بعد از درمان مشاهده شود. علائم بلند مدت این بیماری عبارتند از تب، خستگی، آرتریت و تورم مهره های ستون فقرات. ضمن اینکه بیماری تب مالت در آقایان ۲۰ تا ۶۰ ساله شایع‌تر می باشد.

درمان

چنانچه احتمال می دهید دچار بیماری تب مالت شده اید، می بایست سریعاً نزد پزشک مراجعه نمایید. هدف از درمان این بیماری، بهبود یافتن علائم، پیشگیری از تشدید بیماری و اجتناب از عوارض می باشد. شما می بایست حداقل مدت ۶ هفته از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید و امکان دارد علائم‌ تا چند ماه کاملاً رفع نشوند. ضمناً امکان بازگشت این بیماری وجود دارد.