میومکتومی

🔹میومکتومی عملی در جهت نابودی فیبروم ها در ضمن حفظ رحم زنان می باشد. میومکتومی بهترین گزینه درمانی برای زنانی ست که علائم فیبروئیدی داشته و قصد دارند در آینده صاحب فرزند شوند این جراحی بهترین گزینه برای چنین افرادی ست.

میومکتومی

انواع روش جراحی میومکتومی

بسته به اندازه، تعداد و محل فیبروم ها می توان از چند شیوه استفاده نمود:

• میومکتومی شکمی
  • میومکتومی لاپاروسکوپی
  • میومکتومی هیستروسکوپی

جراحی میومکتومی بسیار مؤثر خواهد بود اما ممکن است فیبرومها دوباره رشد کرده و به حالت اول بازگردند. چنانچه در زمان انجام جراحی میومکتومی جوان بوده و فیبروم بیشتری دارید این احتمال وجود دارد که در آینده دوباره دچار فیبروم شده و نیاز به عمل داشته باشید.

پزشکان معمولاً جراحی را برای خانمهایی که فیبروم آنها باعث علائم متوسط ​​یا شدید ، مانند درد یا خونریزی شدید می شود توصیه می کنند اما گاهی اوقات ممکن است زنان دارای فیبروم های رحمی مختلف باشند اما هیچ علائم و علامت مشخصی در آنها وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی و خفیف بودن علائم، داروها می توانند به شما یاری رسان باشند.

🔷میومکتومی شکمی

این جراحی مهم زمانی انجام می شود که فیبرومها بسیار بزرگ باشند و تعداد آنها زیاد بوده و در اعماق رحم قرار داشته باشند.

این نوع جراحی به عنوان یک میومکتومی “باز” ​​شناخته شده است و یک عمل جراحی اصلی محسوب می شود. در این جراحی بسیار مهم ابتدا برشی از طریق پوست در قسمت تحتانی شکم ایجاد شده سپس فیبروم ها از دیواره رحم خارج می شوند.

🔷میومکتومی لاپاروسکوپی

در میومکتومی لاپاروسکوپی فقط فیبروم های خاص قابل برداشتن هستند که در نوع خود عملی پیچیده محسوب می شود.

در این جراحی ابتدا جراح برش های کوچکی ایجاد کرده که به او اجازه می دهد از ابزارهایی برای از بین بردن فیبروم استفاده نماید. در این شیوه جراح به جای یک برش بزرگ، برش های کوچک ایجاد خواهد کرد تا دستگاه وارد بدن شود.

🔷میومکتومی هیستروسکوپی

در این نوع جراحی، جراح  از ابزاری به نام هیستروسکوپ استفاده خواهد کرد که در طی آن فیبروم ها با جریان الکتریکی با فرکانس بالا خارج می شوند. این شیوه بسیار موثر و مفید است و بیمار می تواند بعد از چند ساعت بهبودی به منزل بازگردد.

آیا تمامی بیماران مبتلا به میومکتومی نیاز به جراحی دارند؟

همیشه اولین سوالی که در مراجعه به جراحان و متخصص زنان از آنها پرسیده می شود این است که آیا واقعاً جراحی لازم و حتمی ست و هیچ راه جایگزینی وجود ندارد؟ در پاسخ می توان گفت: افرادی که دارای فیبروئید هستند غالباً نیازی به جراحی ندارند اما گاهی برخی علائم و عوارض بیماری آنچنان زیاد و ناراحت کننده می شود که جراحی در مورد این بیماران را برای رهایی از دردها و عوارض آن اجتناب ناپذیر می کند که این علائم عبارتند از:

• رشد سریع فیبروم ها
  • اندازه بزرگ فیبروم و تعداد آنها
  • خونریزی های خارج از مدت و یا غیرطبیعی
  • درد بسیار زیاد در ناحیه
  • احساس فشار زیاد در ناحیه
  • تداخل در تولید مثل

پزشک با دیدن این علائم بسیار مهم به این قطعیت می رسد که فرد بیمار باید جراحی شود. البته در برخی موارد می توان با استفاده از درمان هایی مثل آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) نسبت به درمان میومکتومی اقدام کرد تا هم بیمار از دردهای آن رهایی یابد و هم قدرت فرزند آوری داشته باشد، در مراحل بعدی نیز می توان از سایر روش هایی که قبلتر ذکر کردیم استفاده نمود.