علائم زخم معده

علائم زخم معده : زخم معده، زخم بازی می باشد که در پوشش معده به وجود می آید.علائم زخم معده کلینیک نیایش

زخم های گوارشی امکان دارد در قسمتی از روده دقیقاً در زیر معده به وجود آیند که به عنوان زخم های اثنی عشر شناخته می شوند. درد سوزشی یا احساس سوزش در بخش مرکزی شکم، شایع ترین نشانه زخم معده می باشد.

امکان دارد این درد به پشت، گردن یا ناف انتشار یابد؛ درد شکم غالباً چندین دقیقه تا چند ساعت طول می کشد و چند ساعت پس از مصرف غذا ایجاد می شود. ممکن است درد زخم معده حتی باعث بیدار شدن فرد از خواب شود.

شایان توجه است که علائم زخم معده در همه موارد ظهور نمی یابند و بعضی اوقات امکان دارد علائمی نظیر سوزش سر دل، سوء هاضمه، بی اشتهایی، احساس ناخوشی و کاهش وزن را ایجاد کند.

آروغ زدن و احساس نفخ پس از مصرف غذا نیز میتوانند از جمله علائم زخم معده باشند. در صورت ظهور علائم ذیل می بایست فوراً به مراقبتهای اورژانس مراجعه نمایید؛ چرا که این علائم امکان دارد نشان دهنده خونریزی داخلی باشند:

• ایجاد درد تیر کشنده و ناگهانی در شکم که شدت آن افزایش می یابد.
  • استفراغ خونی: خون قهوه ای تیره یا قرمز روشن می باشد که ظاهرش شبیه به دانه قهوه است.
  • دفع مدفوع قیر مانند، تیره و چسبنده

دلایل زخم معده

زخم معده در صورتی ایجاد می شود که لایه ای که از پوشش معده در برابر اسید معده حفاظت می نماید، از بین برود در این شرایط پوشش معده آسیب می بیند. این آسیب دیدگی معده غالباً به علت استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مثل آسپیرین یا ایبوپروفن به ویژه مصرف دراز مدت یا دوز بالا و وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری روی می دهد.

تعداد کسانی که مبتلا به زخم معده هستند مشخص نیست، ولیکن این عارضه یک اختلال گوارشی بسیار شایع می باشد. زخم معده میتواند اشخاص در سنین گوناگون از جمله کودکان را درگیر کند؛ ولیکن اغلب در افراد ۶۰ ساله و بزرگتر ایجاد می شود. شایان ذکر است شیوع زخم معده در مردان نسبت به زنان بیشتر است.

کاهش علائم زخم معده

هر درد و بیماری را می توان با رعایت نکات مهم پزشکی و توصیه های اصولی که توسط پزشک متخصص ارائه می شود کاهش داد. در خصوص زخم معده با توجه به دلایل ایجاد و ادامه دار شدن آن می توان برخی نکات مراقبتی بسیار مهم را تجویز نمود تا نتایج مهم زیر حاصل گردد:

• کاهش درد معده
  • کاهش ترشح اسید معده
  • از بین رفتن حالت گُرگرفتگی و داغ کردن به سبب درد معده
  • کم شدن رفلاکس معده (ترش کردن)
  • درمان سایر دردهای گوارشی که منشاء آن معده و اختلال عملکرد آن است

برای به دست آوردن نتایج مهم ذکر شده، می توان نکات مهمی را رعایت نمود تا بتوان هم زخم معده را درمان کرد وهم علائم زخم معده را:

• دوری از مصرف غذاهای تند و پرادویه
  • ترک مصرف مشروبات الکلی
  • مصرف به موقع داروهای تجویز شده
  • به تعادل رساندن مصرف غذاهای سرخ کردنی و انواع فست فود
  • چنانچه دارویی استفاده می کنید که سبب زخم و یا درد معده می شود با پزشک برای تغییردارو و یا راه حل دیگر مشورت کنید
  • دوری از پرخوری
  • ترک کردن بدخوری (تغذیه نامناسب و بدون توجه)

می توان به کمک این موارد، علائم و درد های زخم معده را کاهش و به سمت درمان مناسب آن حرکت نمود.