آب مروارید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

چشم یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن به شمار می‌رود که اختلالات و بیماری‌های متعددی می‌تواند باعث اختلال در عملکرد آن شود، یکی از بیماری‌های چشمی که خطرناک هم می‌باشد، آب مروارید است، آب مروارید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟ آب مروارید در واقع یکی از رایج‌ترین اختلالات چشمی به شمار می‌رود و یکی از عوامل اصلی نابینایی در جهان می‌باشد، در واقع آب مروارید به این معنا است که عدسی چشم شفافیت خود را از دست بدهد، از بین رفتن شفافیت عدسی چشم باعث می‌شود که عدسی نتواند به خوبی تمرکز نور بر روی شبکیه را داشته باشد، در نتیجه تصاویر به خوبی روی شبکیه به وجود نخواهد آمد و فرد مبتلا همه‌ی اشیا را مات و کدر مشاهده خواهد کرد.

آب مروارید چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

علائم و نشانه‌های آب مروارید

یکی از اصلی ترین علائم و نشانه‌های بروز آب مروارید کاهش قدرت بینایی است، که البته در طی سال‌ها و با افزایش سن به مرور اتفاق می‌افتد و کم کم با پیشرفت بیشتر بیماری ممکن است رنگ مردمک چشم به جای مشکی به خاکستری یا شیری تبدیل شود، همچنین مواردی مثل دوبینی، تار دیدن، ضعف در تشخیص رنگ‌ها و غیره نیز می‌تواند از سایر علائم و نشانه‌های بیماری آب مروارید باشد.

علت به وجود آمدن بیماری آب مروارید

به طور کلی با افزایش سن عدسی چشم شفافیت خود را از دست خواهد داد، عدسی از آب و پروتئین تشکیل شده است و هر چه سن بیشتر می‌شود ساختمان منظم پروتئین‌های عدسی چشم دچار اشکال و اختلال می‌شود و با از هم گسیختگی این ساختمان پروتئینی عدسی لکه‌هایی تیره بر روی عدسی چشم ایجاد می‌شود که گسترده شدن این لکه‌ها باعث می‌شود عدسی شفافیت خود را از دست بدهد.

تاکنون علت این تغییرات ساختمانی به طور دقیق مشخص نشده است اما عواملی مثل در معرض نور خورشید قرار گرفتن و مصرف سیگار از عوامل موثر در این امر می‌باشند، همچنین دلایلی مثل سابقه خانوادگی، ضربه به چشم، سابقه جراحت یا بیماری‌های التهابی چشمی و غیره نیز می‌تواند از دلایل به وجود آمدن این بیماری باشد.

سخن پایانی

آب مروارید که یکی از ۳ علت‌  اصلی به وجود آمدن بسیاری از نابینایی‌ها در جهان می‌باشد، بیشتر در بین سالمندان اتفاق می‌افتد و در بیشتر مواقع قابل درمان است، فقط باید تشخیص آن به زودی انجام شود و فرآیند درمان زود آغاز شود، البته بیماری چشمی آب مروارید در مواردی برای جوانان و افراد کمسن نیز اتفاق می‌افتد، اما به طور کلی در افراد میانسال و سالمند شیوع آن بیشتر است.