التهاب مری

دلیل بروز ازوفاژیت (esophagitis) یا التهاب مری برگشت اسید معده و یا محتویات ناحیه فوقانی دوازده (ابتدای روده باریک) به اسفنکتر حد فاصل بین مری و معده (LES) می باشد. از جمله نشانه ها و علائم این عارضه می توان به مواردی نظیر سوزش سر دل، اشکال در بلع و بلع دردناک اشاره نمود.

التهاب مری کلینیک نیایش

بیشتر بخوانید: از زخم های گوارشی چه می دانید؟

علل بروز

عواملی مثل تغذیه با لوله در طولانی مدت، ابتلا به عفونتهای ویروسی و باکتریایی، مصرف مواد غذایی محرک نظیر شکلات، انواع ادویه جات و قهوه و اشعه درمانی (به منظور درمان سرطان سینه) جزو دلایل حاد و عواملی نظیر استفراغ های پی در پی، فتق مری، افزایش فشار داخل شکمی، کاهش فشار ناحیه LES و… جزو دلایل مزمن التهاب مری می باشند.

ضمن اینکه مصرف نابجای برخی از داروها به ویژه داروهای خانواده آسپیرین، افزایش وزن، بارداری، مصرف سیگار و نهایتاً آسیب نخاع پشتی از دیگر عواملی هستند که می توانند در بروز این بیماری اثرگذار باشند.

برنامه غذایی مناسب برای بیماران به صورت اختصاصی می باشد و هر فرد لازم است به وسیله پزشک متخصص مورد معاینه و مشاوره قرار بگیرد. در کل توصیه های تغذیه ای و رفتاری ذیل برای بیماران ارائه می گردد.

از جمله توصیه های رفتاری مناسب برای افراد مبتلا به ازوفاژیت یا التهاب مری می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• کاهش وزن برای کسانیکه از چاقی در عذاب هستند.
  • از دراز کشیدن پس از مصرف غذا پرهیز نمایید. توصیه می شود بعد از خوردن غذا حدوداً نیم ساعت الی یک ساعت حالت نیمه نشسته داشته باشید.
  • پوشیدن لباسهای کاملاً گشاد در زمان غذا خوردن
  • عدم فعالیت بدنی شدید پس از مصرف غذا
  • ترک سیگار (کشیدن سیگار موجب شل شدن ناحیه LES خواهد شد.)
  • پرهیز از مصرف غذا حدوداً دو ساعت پیش از خوابشب

از جمله توصیه های تغذیه ای مناسب برای افراد مبتلا به ازوفاژیت عبارتند از:

چنانچه هدف از درمان، کاهش غلظت اسید معده و نابودی آن باشد، می بایست از مصرف هر گونه مواد غذایی که در آن عمل تخمیر صورت گرفته، پرهیز شود. ضمناً در این وضعیت مصرف نوشیدنیهای کافئین دار از جمله قهوه نیز مضر می باشد. این بیماران می بایست از مصرف شیر پرچرب، نعناع و مرکبات و آب آنها مانند پرتقال و گریپ فروت، گوجه فرنگی و آناناس نیز اجتناب نمایند.

چنانچه هدف از درمان، پیشگیری از درد و تحریک مخاط به دلیل التهاب مری در مرحله حاد این عارضه باشد، بیمار نباید مواد غذایی با PH بالا (غذاهای اسیدی) مصرف کند. ضمن اینکه مصرف مواد غذایی تند و محرک نظیر چایی بخصوص چایی پررنگ و فلفل های قرمز و سیاه مضر است.

چنانچه هدف از درمان، پیشگیری از برگشت مواد غذایی از معده و گاهی بخش ابتدایی دوازدهه به درون مری باشد، توصیه می شود بیمار به تعداد وعده های غذایی خود بیفزاید و بهتر است به جای ۳ وعده غذایی از ۶ وعده غذایی استفاده کند.