اختلال خواب

اختلال خواب به شرایطی می گویند که در اثر عوامل گوناگونی نظیر استرس های شدید یا برخی از بیماری ‌ها به طور مداوم مانع از خوب خوابیدن شخص میشود که این اختلال در دنیای امروزی به سرعت در حال شیوع می باشد.

اختلال خواب کلینیک نیایشبرخی اوقات ممکن است افراد حین خوابیدن دچار مشکل شوند که این می ‌تواند به دلیل برنامه ‌های کاری فشرده، استرس و سایر عوامل خارجی باشد. ولی اگر این بی ‌خوابی ‌ها به یک امر همیشگی تبدیل شود، زندگی عادی افراد را دچار اختلال خواهد کرد.

در صورتی که دچار این مشکل شده اید، می بایست برای تشخیص و درمان این اختلال نزد متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید. چنانچه اختلالات خواب به موقع درمان نشود، عوارض ناگوار آن باعث بروز بیماری ها و مشکلاتی خواهد شد.

لازم به ذکر است که بی خوابی بر عملکرد شما در محل کار اثرات سوئی می گذارد و روند فعالیتهای روزانه را مختل می کند.

باید گفت اختلالات خواب به وسیله متخصصان مغز و اعصاب که در زمینه درمان اختلالات و بیماری های مربوط به مغز، نخاع و سیستم عصبی تخصص دارند، درمان می شود.

دلایل بروز

شرایط، ناهنجاری‌ ها و بیماری ‌های گوناگونی می‌ تواند منجر به بروز اختلال خواب شود. از جمله مهم ترین این عوامل عبارتند از:

• اضطراب و استرس
  • مشکلات تنفسی و آلرژی‌ ها
  • آرتروز
  • وجود دردهای مزمن
  • بیماری‌ های التهابی روده بزرگ
  • فیبرومیالژیا
  • درد همیشگی پایین کمر
  • میگرن و سردردهای مداوم

علائم

علائم اختلال خواب میتواند با توجه به شدت و نوع این مشکلات در افراد گوناگون متفاوت باشد. ولیکن علائم کلی این عارضه عبارتند از:

• عدم داشتن تمرکز و حواس‌ پرتی
  • خواب ماندن و مشکل در به خواب رفتن
  • میل شدید به چرت زدن در طول روز
  • خستگی و ضعف در طول روز
  • اضطراب، بدخلقی و زودرنجی

درمان

روش درمان با توجه به نوع اختلال خواب و عامل زمینه ‌ای به وجود آورنده آن، تعیین می شود.

مشکلات خواب در افراد مبتلا به بیماری ‌های مغز و اعصاب از جمله سکته مغزی و صرع میتواند بسیار شایع باشد و ایجاد هر گونه اختلال مداوم و غیرطبیعی در خواب این بیماران می بایست مورد بررسی قرار گیرد.

اغلب برنامه درمان هر نوع از این اختلالات شامل ترکیبی از درمان ‌های پزشکی و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی بیمار میباشد.