سرطان سینه

سرطان سینه یا سرطان پستان (Breast Cancer) عارضه ای بیشتر در میان زنان است که ایجاد و تشکیل آن از بافت پستان خواهد بود. اینگونه بیماری ها به دلایل مختلفی می توانند با درصد بسیار بیشتری در زنان ایجاد شوند هر چند که در برخی از مردها هم می توان درجات مختلفی از سرطـان سینه را مشاهده نمود.

سرطان سینه

با توجه به فیزیولوژی بدنی و عوامل مختلف، زنان حدوداً ۱۰۰ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطـان سینـه هستند و دقیقاً به همین دلیل است که پزشکان و محققان توصیه به چکاپ های منظم و کوتاه مدت در تمامی زنان و دختران از سنین پایین دارند تا بتوان به محض مشاهده کوچکترین علائم، از پیشرفت آن جلوگیری و در همان مراحل ابتدایی، غده سرطانی را درمان کرد.

علائم سرطان سینه

در چنین بیماری هایی چون عارضه در یکی از اعضای بیرونی ایجاد می شود می توان علائم ظاهری آن را بهتر مشاهده کرد. علائمی مانند:

هر فردی با دیدن چنین علائمی می بایستی فوراً از طریق پزشک موضوع را پیگیری دقیق و جدی کرده تا بتوان نسبت به تشخیص درست اقدام کرده و درمان را آغاز نمود.

گاهی با توجه به ایجاد سرطـان سینـه و پیشرفت بیماری، ممکن است این عارضه به سایر نقاط نیز منتشر گردد. در چنین شرایطی ممکن است علائم بیشتری نسبت به سایر علائمی که در بالا ذکر شد مشاهده شود. علائمی مانند:

• متورم شدن غدد لنفاوی
  • استخوان درد
  • یرقان
  • تنگی نفس

هر کدام از این علائم می توانند نشان دهنده پیشرفت سرطان پستان به سایر نقاط بدن باشند هرچند نباید به محض مشاهده یک یا چند علائم ذکر شده، تصور بر وجود نوعی سرطان در سینه ها داشت زیرا گاهی ممکن است این علائم، دلایل دیگری داشته باشند.

دلایل ایجاد سرطان سینه

زنان با توجه به نوع زندگی و وجود انواع هورمون در بدن، برای ابتلا به این بیماری بسیار مستعدتر از مردان هستند. برخی دلایل می تواند ایجاد سرطان پستان را تقویت نماید:

• ورزش نکردن و دوری از تحرک
  • افزایش وزن و چاقی
  • درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی
  • نوشیدنی های الکلی
  • اولین قائدگی در سنین پایین
  • پرتوهای یونی
  • وراثت

همانطور که مشاهده می کنید بیشتر دلایل به نوع زندگی افراد مربوط است پس می توان با اصلاح شیوه زندگی تا حد زیادی از ابتلا به سرطان سینه در امان بود.

سرطان