واکسیناسیون

ایمن سازی،اساس واکسیناسیون ایجاد مخاطره است به این صورت که برخورد اولیه با آنتی ژن باعث می شود تا بدن در برخوردهایی که در طول زندگی با عامل بیماری دارد پاسخ سریع تر و شدیدتر و پایداری بدهد.

در دهه اخیر واکسیناسیون جدید باعث جلوگیری از برخی بیماری ها یا حتی برخی سرطان ها شده است که از جمله واکسیناسیون هایی که در کلینیک فوق تخصصی نیایش انجام می گیرند، عبارت اند از HPV، پنوموکوک و آنفولانزی، MMR.

اچ پی وی یا واکسن زگیل تناسلی که برای پیشگیری از سرطان های دهانه رحم و زگیل های تناسلی استفاده می شود

گارداسیل

که معمولا قبل از سنین نوجوانی و قبل از شروع فعالیت جنسی توصیه می شود. این واکسن در مردان نیز علیه زگیل تناسلی و سرطان مقعد و آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی انجام می گردد.

نحوه تزریق

در ۳ دوز ، ۰.۵ میلی لیتری در طی ۶ ماه در عضله تزریق می شود. تزریق دوم، ۲ ماه پس از اولی و تزریق سوم،۶ ماه پس از دومی انجام می شود.

تداوم اثر این واکسن و مدت زمانی که فرد را محافظت می کند، هنوز کامل مشخص نیست. از این رو زنان باید پاپ اسمیر و غربالگری از نظر سرطان رحم انجام دهند. در بارداری ممنوع است.

پنوموکوک یا واکسن سینه پهلو

محدوده سنی جهت تزریق، بزرگسالان بین ۱۹ تا ۶۴ سال با شرایط پزشکی خاص(مثلا بیماری های خاص کلیوی،مصرف دخانیات،آسم،بیماری قلبی یا ریوی مزمن،بیماری طحال و بیماری هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند) باید در دو مرحله به فاصله ی ۵ سال از هم تزریق کنند.

در کودکان از سن ۶ هفتگی تا ۵ سالگی جهت محافظت در مقابل مننژیت،سپسیس، باکتریایی،نپومونی و برخی عفونت های گوش به کار می رود.

چه کسانی نباید این واکسن را تزریق کنند؟

کسانی که سابقه ی حساسیت به این واکسن را داشته باشند.

اگر بیماری متوسط یا شدید دارید، پزشک توصیه می کند تا بعد از بهبودی برای تزریق واکسن صبر کنید.

زنان باردار فقط باید در صورت نیاز این واکسن را دریافت کند.

آنفولانزا

برای پیشگیری از آنفولانزا به خصوص در افراد زیر توصیه می شود:

سنین ۶۵ سال به بالا

بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم

دیابتی ها

افراد مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه

نقص سیستم ایمنی

کودکان و نوجوانان ۶ ماهه تا ۱۸ ساله که ترکیبات محتوی آسپرین را برای مدت طولانی مصرف می کنند و به دنبال ابتلا به بیماری آنفولانزا در معرض خطر ابتلا به سندرم Rreye قرار دارند.

واکسن به صورت عضلانی یا زیر مجلدی عمیق تزریق می شود.

کودکانی که برای اولین بار واکسن دریافت می کنند، لازم است بعد از گذشت دست کم چهار هفته،دوباره واکسن دریافت کنند.

موارد منع مصرف

افراد مبتلا به عفونت یا تب حاد

حساسیت به تخم مرغ،پروتئین مرغی، پلی سوربات ۸۰،جنتامایسین

ایمنی معمولا بین دو تا سه هفته ایجاد می شود و مدت ایمنی پس از تزریق بین ۶ تا ۱۲ ماه است.

ام ام آر (سرخک،سرخچه،اوریون)

در دو مرحله ۱ سالگی و ۴ یا ۶ سالگی در ران یا بالای بازوی کودک تزریق می شود. تزریق سر موقع واکسن اهمیت دارد. نباید زودتر یا دیرتر شود.

عوارض معمولا به صورت سرخی موقت و تورم محل تزریق به کج خلقی و تب خفیف برای یکی دو روز ممکن است ایجاد شود.