گرفتگی عروق قلب

قلب بعنوان یکی از حساس‌ ترین عضو بدن است که وظیفه خون ‌رسانی به سایر اعضای بدن را بر عهده دارد. بنابراین هر نوع گرفتگی عروق قلب ممکن است موجب بروز موارد خطرناک و پیامدهای جبران ‌ناپذیری باشد. با توجه به اینکه گرفتگی رگ‌ قلب عواقب خطرناکی دارد، لازم است که ابتدا با علائم آن آشنا شوید. همچنین بهتر علل مسدود شدن رگ‌ های قلب و روش های جلوگیری از آن را نیز بدانید.

علت گرفتگی عروق قلب

رایج ترین دلیل بروز تنگی و گرفتگی عروق قلب، ایجاد پلاک اترواسکلروز است. تجمع این پلاک ها از رسوبات چربی است که با گذشت زمان حجیم تر می شوند و مسیر رگ و عروق را تنگ می نمایند.

تفاوتی نمی کند بیمار در چه سنی قرار داشته باشد به طور کلی این مشکل برای کودک، نوجوان و بزرگسال رخ می دهد و بعد از ۴۰ سالگی در آقایان و ۵۰ سالگی در خانم ها با عوارضی همچون درد و ناراحتی قلبی نشان داده می شود.

گرفتگی رگ قلب نوعی بیماری است که به سرعت پیشرفت می کند و به صورت آرام و چراغ خاموش ممکن است از دوران کودکی آغاز شود. به طور کلی عواملی که در بروز بیماری گرفتگی عروق قلبی تاثیرگذارند، عبارتند از:

• افزایش فشار خون
  • سطح بالای کلسترول خون
  • بالا بودن تری گلیسیرید خون
  • مصرف دخانیات
  • مقاومت در برابر انسولین، اضافه وزن ودیابت
  • وجود التهاباتی همچون روماتیسم مفصلی، پسوریازیس و التهاب روده

حال اگر شرایط بروز این علائم ایجاد شود، و تصلب شرایین فرد به سطح بالا برسد، چربی و سلول‌های سفید خونی به آرامی در دیواره عروق تجمع می کنند. و رفته رفته افزایش کلسترول و سلول‌ های خونی باعث می شوند دیواره سرخرگ سخت و باریک شود و در نتیجه عملیات خونرسانی به اندام‌ ها و بافت ‌های منتهی به شریان‌ انجام نمی شود.

روش های پیشگیری از گرفتگی عروق

به دلیل اینکه عوامل ایجاد بیماری گرفتگی عروق مشخص شده می باشند، لازم است در هر سنی مخصوصا از زمان جوانی و میانسالی اقدام به جلوگیری از بروز چنین بیماری نمایید.

با برنامه ریزی و انتخاب سبک صحیح زندگی و گنجاندن ورزش و فعالیت های فیزیکی در ساعاتی از روز می توانید تا حد زیادی از بروز بیماری های قلبی جلوگیری نمایید. همچنین مصرف روزانه میوه و سبزیجات و آجیل، کاهش مصرف گوشت قرمز در نهایت به اندازه ۱۰۰ گرم در روز، مصرف دو وعده ماهی در هفته، استفاده کمتر از روغن یا مصرف روغن هایی نظیر روغن زیتون می تواند از ایجاد پلاک ها در رگ های خونی جلوگیری کند.