سرطان سینه

سرطان سینه یا سرطان پستان (Breast Cancer) عارضه ای بیشتر در میان زنان است که ایجاد و تشکیل آن از بافت پستان خواهد بود. اینگونه بیماری ها به دلایل مختلفی می توانند با درصد بسیار بیشتری در زنان ایجاد شوند هر چند که در برخی از مردها هم می توان درجات مختلفی از سرطـان سینه را مشاهده نمود.

سرطان سینه

با توجه به فیزیولوژی بدنی و عوامل مختلف، زنان حدوداً ۱۰۰ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطـان سینـه هستند و دقیقاً به همین دلیل است که پزشکان و محققان توصیه به چکاپ های منظم و کوتاه مدت در تمامی زنان و دختران از سنین پایین دارند تا بتوان به محض مشاهده کوچکترین علائم، از پیشرفت آن جلوگیری و در همان مراحل ابتدایی، غده سرطانی را درمان کرد.

علائم سرطان سینه

در چنین بیماری هایی چون عارضه در یکی از اعضای بیرونی ایجاد می شود می توان علائم ظاهری آن را بهتر مشاهده کرد. علائمی مانند:

هر فردی با دیدن چنین علائمی می بایستی فوراً از طریق پزشک موضوع را پیگیری دقیق و جدی کرده تا بتوان نسبت به تشخیص درست اقدام کرده و درمان را آغاز نمود.

گاهی با توجه به ایجاد سرطـان سینـه و پیشرفت بیماری، ممکن است این عارضه به سایر نقاط نیز منتشر گردد. در چنین شرایطی ممکن است علائم بیشتری نسبت به سایر علائمی که در بالا ذکر شد مشاهده شود. علائمی مانند:

• متورم شدن غدد لنفاوی
  • استخوان درد
  • یرقان
  • تنگی نفس

هر کدام از این علائم می توانند نشان دهنده پیشرفت سرطان پستان به سایر نقاط بدن باشند هرچند نباید به محض مشاهده یک یا چند علائم ذکر شده، تصور بر وجود نوعی سرطان در سینه ها داشت زیرا گاهی ممکن است این علائم، دلایل دیگری داشته باشند.

سرطان سینه التهابی

همیشه هم سرطان پستان همراه با علائم مشخص و شناخته شده! نیست بلکه می توان گاهی انواع این نوع سرطان را با علائم خاص تری هم مشاهده کرد؛ سرطان پستان التهابی یکی از مهم ترین انواع در بین سایر است. در این نوع سرطان می توان علائم زیر را مشاهده کرد:

• قرمز شدن پوست پستان
  • حفره دار شدن پوست پستان مانند پوست پرتقال
  • ضخیم شدن پوست پستان
  • ایجاد برجستگی های جوش مانند و یا دردناک شدن ناحیه
  • عدم وجود توده مجزا در پستان

سرطان سینه منفی سه گانه

سرطان پستان منفی سه گانه Triple Negative Breast Cancer یکی از خطرناک ترین و در واقع بدخیم ترین نوع سرطان سینه است که نمی توان درمان هدفمند و مشخصی برای آن متصور بود. این نوع خاص از سرطان پستان سرعت رشد بالا و عدم کنترل پذیری هم دارد، در واقع می توان شرایط این نوع سرطان را اینگونه ذکر کرد:

• فاقد درمان هدفمند
  • احتمال عود مجدد بیماری
  • گزینه های درمانی محدود
  • میزان مرگ و میر بالا
  • رشد و گسترش سریع

تمامی موارد ذکر شده باز هم اهمیت این نکته را یادآور می سازد که؛ چکاپ های منظم و دقیق از سینه در تمامی سنین بخصوص از سن کم بایستی به شدت جدی گرفته شود تا بتوان سلامتی سینه ها را در تمامی شرایط تحت کنترل داشت و از بروز سرطان سینه از همان ابتدا پیشگیری کرد.

دلایل ایجاد سرطان سینه

زنان با توجه به نوع زندگی و وجود انواع هورمون در بدن، برای ابتلا به این بیماری بسیار مستعدتر از مردان هستند. برخی دلایل می تواند ایجاد سرطان پستان را تقویت نماید:

• ورزش نکردن و دوری از تحرک
  • افزایش وزن و چاقی
  • درمان جایگزینی هورمون در طول یائسگی
  • نوشیدنی های الکلی
  • اولین قائدگی در سنین پایین
  • پرتوهای یونی
  • وراثت

همانطور که مشاهده می کنید بیشتر دلایل به نوع زندگی افراد مربوط است پس می توان با اصلاح شیوه زندگی تا حد زیادی از ابتلا به سرطان سینه در امان بود.

علائم سرطان سینه تهاجمی

در ایجاد سرطان سینه عوامل متعدد و مختلفی دخیل هستند یعنی این عوامل هستند که تعیین می کنند آیا بیماری شما به آرامی و پنهانی رشد کرده نهایتاً خود را نشان دهند یا اینکه به سرعت با شدت و با علائم شدیدتری بروز کنند. در تمامی موارد می توان علائم مختلفی را در سینه ها مشاهده نمود اما گاهی این بیماری با نوع تهاجمی خود ایجاد می شود که می تواند علائم واضح تر و شدیدتری داشته باشد.

این علائم می توانند نه فقط در نوک سینه بلکه در تمامی آن وجود داشته و به وضوح خود را نشان دهند علائمی مانند:

• تورم بخشی از پستان یا تمام آن حتی در صورتیکه هیچ توده ای دیده نشود
  • منفذدار شدن پوست سینه یا التهاب پوست
  • وجود توده ای گاه بزرگ گاه کوچکتر در پستان
  • افزایش ضخامت پوست نوک پستان به شکلی که کاملاً آنرا حس کنید
  • منقبض و سفت شدن نوک پستان
  • احساس وجود توده ای قابل لمس و حس شدنی در غدد لنفاوی زیر بغل
  • قرمز شدن بسیار واضح نوک سینه
  • ترشحات از نوک پستان

بهتر است به محض مشاهده و یا احساس یک یا چند مورد از این علائم سریعاً به متخصص برای تشخیص فوری و درمان سرطان سینه مراجعه نمایید.

درمان سرطان سینه

برای درمان این بیماری می توان روش های مختلفی را پیشنهاد داد و استفاده نمود اما آنچیزی که در این مرحله مهم است، تشخیص صحیح نوع سرطان و اینکه نوع تومور و اندازه آن در چه حدی ست، می باشد. پزشک می تواند پس از تشخیص صحیح نوع تومور، روش های مختلفی را برای درمان تومور انتخاب کند که تمامی این روش های درمانی در ابتدا سعی در حفظ جان بیمار داشته و در مرحلۀ بعدی، نسبت به بازگرداندن زیبایی ظاهری زنان اقدام خواهند کرد.

انواع روش های درمان سرطان سینه عبارتند از:

• لامپکتومی (برداشتن تومور سینه، بافت اطراف پستان و به احتمال زیاد غدد لنفاوی مجاور) : در این شیوه از جراحی، بافت اصلی پستان حفظ شده و فقط تومور به همراه مقداری از بافت اطراف آن برداشته می شود. سپس پرتودرمانی، شیمی درمانی و یا هورمون درمانی توصیه می شود تا مجدداً بیماری عود نکند.
  • ماستکتومی (برداشتن یک یا هر دو پستان به همراه غدد لنفاوی مجاور تومور): در این شیوه جراحی پستان، جراحان مجبور به برداشتن یک یا هر دو پستان هستند زیرا اولویت، حفظ زندگی بیمار است. پس از برداشتن پستان، با انجام جراحی های پلاستیک می توان تا حد زیادی نسبت به بازگرداندن ظاهر مناسب سینه ها اقدام کرد.