فیبروم رحمی یا میوم چیست؟

فیبروم رحمی یا میوم چیست؟ فیبروم های رحمی(میوم یا لیومیوم) تومورهای خوش خیمی هستند که در رحم قرار دارند. این نوع تومورها ارتباطی با سرطان ندارند.چیزی حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد زنان، فیبروم رحمی دارند.

فیبروم رحمی علت مشخصی ندارد.فیبروم ها از تکثیر زیاد سلول های عضلانی رحم، به دلیل تاثیر هورمون استروژن ایجاد می‌شود.

فیبروم رحمی یا میوم چیست؟

علائم فیبروم رحمی:

فیبروم رحمی گاهاّ بدون هیچ گونه علامت خاصی ایجاد می‌شود و به همین دلیل، فرد مبتلا از وجود تومور در رحم خود بی‌اطلاع است، اما این بیماری در عده‌ای نیز علائم شدیدی مثل قاعدگی طولانی همراه با درد شدید، خونریزی غیرطبیعی، برآمدگی شکم و درد در زمان رابطه جنسی را از خود نشان می‌‌‌‌دهد.

تشخیص فیبروم رحمی:

تشخیص این بیماری با انجام سونوگرافی و ام‌آر‌آی امکان پذیر است.

درمان فیبروم رحمی:

رشد فیبروم رحمی غالباّ پس از مدتی خود به خود متوقف می‌‌شود، اما باید احتیاط کرد و در زمان ابتلا به فیبروم رحمی تحت نظر پزشک زنان قرار گرفت.

درمان فیبروم رحمی به گونه های مختلفی انجام می‌گیرد:

• جراحی و برداشتن فیبروم رحمی
  • آمبولیزاسیون عروق موجود در رحم، که البته این نوع درمان ممکن است با عوارضی همراه باشد
  • استفاده از داروهای یائسه کننده کاذب برای کاهش سایز فیبروم

فیبروم رحمی در زمان بارداری:

فیبروم های رحمی در زمان بارداری سایزهای متفاوتی دارند.فیبروم رحمی در سه ماهه اول بارداری، ممکن است باعث سقط جنین شود.خطرات فیبروم با توجه به تعداد و جایگاه قرارگیری آنها در رحم، در زمان بارداری عوارض متفاوتی دارد.

علائم فیبروم رحمی در زنان باردار:

فیبروم رحمی در زنان باردار همچون زنان دیگر، ممکن است با علامت و یا بدون علامت باشد.

علائم فیبروم رحمی در زنان باردار عبارتند از درد در ناحیه شکمی، خونریزی شدید و یبوست.

زنان باردار در صورت داشتن علائم خونریزی یا درد شکمی باید به پزشک مراجعه کنند.

درمان فیبروم رحمی در زمان بارداری:

بهتر است قبل از بارداری چنانچه فیبروم رحمی روی قدرت باروری تاثیر منفی داشت، با جراحی خارج شود.اما در دوران بارداری، نمی‌توان فیبروم را خارج کرد و در صورت درد، با مشورت پزشک می‌توان با استفاده از دارو علائم آن را کاهش داد.

عوارض فیبروم رحمی در زمان بارداری:

اگر فیبروم رحمی در زمان بارداری کوچک و بدون رشد باشد، خطری ندارد ولی اگر بزرگ باشد، ممکن است باعث سقط جنین و یا محدودیت رشد در جنین شود.فیبروم رحمی در طول بارداری ممکن است کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شود.

اگر فیبروم رحمی بزرگ باشد و یا در دهانه رحم قرار گرفته باشد، ممکن است برای زایمان نیاز به سزارین باشد.

زنان و زایمانمقالات