دیابت و کلیه

رابطه دیابت و کلیه سال هاست اثبات شده و می تواند تاثیر بسیار بزرگی بر عملکرد کلیه ها داشته باشد. اما با برخی مراقبت ها می توان تاثیرات آن را بسیار کم کرد و یا حتی شروع تاثیرات را به تاخیر انداخت. کلیه ها یکی از مراکز تصفیه در بدن هستند که بر اثر برخی بیماری ها ممکن است دارای اختلال در عملکرد طبیعی شده که دیابت یکی از آن بیماری هاست.

دیابت و کلیه

یکی از مهمترین نکاتی که باید در زمینه دیابت و کلیه به آن توجه داشت کنترل قند خون در محدوده طبیعی ۷۰ تا ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر است که با این مراقبت می توان از آسیب رسیدن به کلیه ها و دردسرهای بعدی به خوبی جلوگیری کرد.

بروز علائم دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲ بر کلیه ها

شروع هر بیماری همراه با برخی علائم است، در دیابت نیز این بیماری می تواند همراه با علائمی مانند تکرر ادرار، سوزش ادرار، دیدن خون در ادرار و مواردی از این قبیل باشد. اما در دیابت نوع ۱ و نوع ۲ ممکن است بروز علائم مختلف با فاصله زمانی بسیار معناداری از یکدیگر باشد:

• در دیابت نوع ۱ : بروز علائم و تاثیر بر کلیه ها ۱۵ الی ۲۰ سال بعد خواهد بود
  • در دیابت نوع ۲ : بروز نشانه ها و تاثیرات آن بر کلیه می تواند از ۱۰ سال بعد آغاز شود که البته معمولاً نارسایی کلیه در این نوع کمتر است اما سرعت نشان دادن علائم مشکلات کلیه در آن بیشتر از نوع ۱ خواهد بود.

تاثیر مصرف پروتئین بر دیابت و کلیه

همیشه تغذیه یکی از اولین و موثرترین عوامل در ایجاد مشکلات دیابتی و پس از آن تاثیر بر کلیه هاست. البته گاهی برخی دیگر عوامل مانند انواع استرس نیز می تواند تاثیرات بدی در بیماران دیابتی و از کنترل خارج شدن میزان قند خون آنها داشته باشد.

در مورد پروتئین، یکی از اولین نشانه ها در افراد دیابتی وجود پروتئین بیش از حد در ادرار است این یعنی کلیه ها قدرت و توانایی انجام فعالیت نرمال خود را تا حدی از دست داده و عملکرد آنها مختل شده است.

راه حل بسیار ساده این مشکل، کنترل میزان مصرف مواد پروتئینی ست. برای اینکار می توان لیستی از مواد غذایی حاوی پروتئین را تهیه و در مصرف آنها به کمک مشاوره و توصیه های پزشکی دقت بیشتری کرد.

مراقبت از سلامت کلیه ها در افراد دیابتی

کلیه عضوی بسیار مهم و حساس در بدن است و در واقع زندگی بدون آن ممکن نیست. دیابت در هر دو نوع می تواند تاثیرات مخربی بر سلامت و کارکرد صحیح کلیه ها داشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است از همان اولین ساعاتی که پی به بیماری دیابت خود می بریم در جهت کنترل عوارض آن قدم برداریم که حفظ سلامتی کلیه ها باید اولین و مهمترین آنها باشد.

در این مسیر رعایت نکات مهم زیر بسیار ضروری ست:

• چنانچه عادت به خوردن و نوشیدن انواع آبمیوه شیرین همراه با کیک یا بیسکویت داشته اید باید چنین عادتی را حتماً ترک کنید
  • همراه با چای قند نخورید بلکه از کشمش آن هم در تعداد بسیار کم استفاده کنید
  • خوردن نوشابه نیز کاملاً ممنوع و فقط در مقدار ناچیز هر چند روز یکبار مجاز است
  • خوردن برنج فقط زیر نظر پزشک و به میزانی که توصیه می شود مجاز است
  • بستنی، شکلات، کیک، کلوچه و هر چیز پُرشیرینی دیگر کاملاً ممنوع است.

چنانچه موارد تغذیه ای ذکر شده در بالا به درستی رعایت شود سلامتی کلیه ها برای مدتی طولانی حفظ خواهد شد اما در صورت بی توجهی، متاسفانه سلامت کلیه ها در مدت زمانی مشخص از بین خواهد رفت.

عدم دفع مواد زائد در دیابتی ها

از علائم مهم کلیوی بر اثر دیابت، عدم توانایی در دفع مواد زائد از خون است که تجمع آنها در بدن می تواند آسیب زا باشد؛ دیابت و کلیه ها ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

اوره و کراتینین از موادی هستند که کلیه ها پس از تاثیر دیابت بر آنها، قدرت دفع را از دست داده و در نتیجه تجمع آنها در خون می تواند تاثیرات مختلفی بر عملکرد کلیه ها داشته باشد.